Zsada

Képgrafikusként a világ művészeteivel foglalkozom, de egészen más irányból mint ahogyan azt megszokhattuk. Ezen kívül műveimet teszem közzé az oldalon, melyekhez kritikát szívesen fogadok.

Címkefelhő
Feedek
Megosztás

Akvatinta

 

Akvatinta

 

 

Akvatinta

 

Nagyon jó és érdekes technikának tartom..... Egy olyan mélynyomásos technikáról van szó, melynél ugyan úgy viaszréteget viszünk fel a rézlemezre (csak por állagút) és fázisokban maratjuk a képünket.Fontos még itt megemlítenem, hogy a viaszréteg felhelyezése és melegítése, majd kihülése után egy percre érdemes a sajvba tenni a lemezt, hogy egy enyhe tónusértéket már alapból kapjon a képünk. A lemezt kájhacsőlakkal festjük, úgy, hogy azt a részt fedjük a lemezen, melyet nem szeretnénk, hogy a sav megmarjon. Elsőként a világos tónusokat fedjük haladva a sötétebb színek felé. A kájhacsőlakk megvédi a felületet attól, hogy a sav bemarrjon és a körülötte lévő részeket természetesen megmarja. Min den maratás egy percig tart és kb. 6 maratás után alakul ki a legsötétebb szín (természetesen itt lényeges a sav erőssége, de nálam a legsötétebb képrészlet 6 percig maródott). 

Remélem mindnet jól írtam le ... :) A kájhacsőlakkot egyébként ecsettel érdemes felvinni a lemezre.... én ezt úgy tettem, hogy minél inkább látszódjanak az ecsetnyomok, ami szerencsére sikerült is. 

Nyomatommal kapcsolatban: Sajnos csak egy nyomat készülhetett erről a lemzről, melyet nagyon sajnálok, mivel én is és a tanáraim is meg voltak elégedve az eredménnyel, de egy kisebb baleset révén a lemez sajnos megsérült..... így nem valószínű, hogy több nyomat fog majd készülni erről a lemezről, maximum egy újra elkészült hasonmásáról.
E végett is gondolkodtam a Magány címen....

Ez után természetesen ugyan úgy nyomtatjuk mint minden más mélynyomásos technikát

 

 

Magány, 2012, akvatinta 1/1 Győri Erzsébet (Zsada)

Lágyalap technika

Lágyalap technika rövid ismertetése:

"A lágyalap vagy vernis mou egy mélynyomású grafikai eljárás. A rézkarchoz hasonlóan a vonalas rajzot ebben az esetben is maratással mélyítik egy fémlemezbe. A különbség az, hogy a rajzot nem közvetlenül az alapozórétegbe karcolják, hanem lágy, képlékeny alapozóréteget használnak, amire papírt vagy textíliát fektetnek, és arra rajzolnak. Emiatt az anyag hátoldalára a vonalak mentén ráragad az alap, ami a papír vagy textília eltávolításakor felszakadozik, emiatt ezeken a helyeken a lemez csupasszá válik. Az így létrejövő vonalak lágyak, szemcsések lesznek, őrzik a felhasznált anyag textúráját, az eredmény ceruzarajzhoz hasonló hatású lesz. A lágyalap technikája jól kombinálható az aquatintával." (wikipedia)

Győri Erzsébet (Zsada) - Kötelék, lágyalap technikával készült kép

 

Győri Erzsébet (Zsada) - Remény című kép, lágyalap technika

Rézkarc

Rézkarc technika rövid ismertetése:

 

"A rézkarc, régiesen aquafortis a legkifinomultabb sokszorosító grafikai eljárás, a mélynyomásos módszerek egyike. A rézkarc alapvetően hasonló a rézmetszethez, szintén fémlemezt használó mélynyomó eljárás, de míg ez utóbbinál a mélyített vonalat véső segítségével és fizikai erő kifejtésével érjük el, a rézkarcnál savak maró hatása mélyíti a kívánt vonalat. A rézkarc nagy előnye a rézmetszettel szemben főleg az, hogy a vonalak hajlékonyabbak, a tű gyorsabban és engedelmesebben követi a művész friss impresszióit, és nem kíván oly hosszú és kitartó gyakorlati tanulmányt, mint a metszés..." (wikipedia)